Bitter is échte verandering voor organisaties en bedrijven.
En geloof me: ik neem geen blad voor de mond. Je krijgt (waarschijnlijk) een bittere pil. Mijn ongezouten mening en advies, om zodoende slagen te kunnen maken in je organisatie en er beter en gezonder uit te komen. Bitter is een complexe smaak, en niet per se lekker. Maar na Bitter smaakt alles beter.
De organisatie is onveilig, er is geroddel en achterklap. Een groep mensen die gefrustreerd is en die niet meer zelfstandig kunnen denken en handelen. Een vermoeid team en een onverschilligheid. Geen verantwoordelijkheid meer aan durven gaan. Terminale serieusheid, een hoog ziekteverzuim en geen werkgeluk. Natuurlijk heb je al geprobeerd er iets aan te doen. Maar na de meeste trainingen of teamcoachingsessies val je als organisatie al weer heel snel terug in het oude gedrag. Er zou eigenlijk een veel duurzamere verandering moeten komen. Je zou echt los moeten komen van het oude. Er moet ruimte komen om weer creativiteit te laten stromen.
Ik ga echt ‘naar binnen’ bij de organisaties. Ik ga voor goud met elk team, met elke organisatie, met elk mens. Dat wat niet gezegd wordt, haal ik boven tafel. Ik ga naar de inwendige bloeding. Ik plak geen pleisters. Ik doe niet aan kwakzalverij. Maar ik ga loeischerp naar de kern van het probleem. Pijnlijk? Ja. Maar: o zo effectief. Om te voorkomen dat Bitter echt vies wordt, krijg je gedurende het traject wel mijn bekende ‘twinkle in the eye’ mee, net als mijn onverdeelde liefde voor je.
Een zieke organisatie (je wilt niet weten hoeveel er daarvan zijn), behandel ik op twee manieren. Als twee specialisten, eigenlijk. In de eerste plaats ben ik arts – de dokter voor je bedrijf. Maar: wel één die ‘holistisch’ kijkt. Ik ga geen pleistertjes plakken en doe al helemaal niet aan symptoombestrijding. Nee: de oorzaak. Die wil ik zien, snappen, weten. En wegsnijden, verwijderen, laten verschrompelen, Alleen dan kan je helen, ook als organisatie. Het probleem zit hem namelijk vaak helemaal niet in het gepeupel op de werkvloer of ‘so called’ ongemotiveerde medewerkers. Nee – als ze dat al zijn, is dat ook echt jouw verantwoordelijkheid (of verdienste) als leidinggevende. Samen uit, samen thuis. Alleen op basis van vertrouwen, veiligheid en gelijkwaardigheid lukt het me, dus iedereen doet mee.
Als ik mijn witte jas uittrek, verkleed ik me vervolgens als Nar. Als de Dwaas. Die zich niks aantrekt van managementlagen, hiërarchie, witte boorden, baasjes, eilandjes, politieke agenda’s of andere rare regeltjes die je organisatie niet verder helpen. Als een ware Joker dender ik door je club, schop bewust en met humor alles in de war en zet iedereen weer op zijn eigen plaats en waar ze het beste tot hun recht komen.
Dat hangt elke keer sterk af van je specifieke probleem en wensen. Ik zei het al: Bitter is maatwerk. Eén ding staat vast: ik werk niet met standaard templates, efficiencymodellen of stappenplannen. Als je je daar aan vast wilt houden, moet je echt naar iemand anders gaan. Wil je (toch) meer weten? Neem even contact op.
Niet zo snel. Want: er is stiekem nog meer. Zoet, zuur, zout en bitter: allemaal geweldig. Maar er is nog een geheime smaak, die bijna alleen topchefs kennen: Umami. Omdat het mij niet goed genoeg kan zijn, en omdat ik wil dat iedereen een makkelijker leven gaat leiden, iedereen dichter bij zichzelf gaat staan, heb ik uit Zoet, Zuur en Zout een speciaal mengsel gemaakt. Een stoomcursus ZoetZuur, die ik dan ook alleen ‘Umami’ kan noemen. Vijf dagen doodgaan, en weer opstaan. Interesse? In alles in één keer? Klik hier voor de verborgen smaak.